Nelson Can - Triorockbandet med vovemod

Lørdag d. 10. februar gav garagerockbandet Nelson Can et brag af en koncert i Pavillonen i Grenaa. Koncerten var den tredje i rækken på bandets danske 2018 tourné. Bandet består af bassist Signe SigneSigne, trommeslager Maria Juntunen og sanger Selina Gin.

Lyset i Pavillonsalen var dæmpet. De levende stearinlys var placeret rundt omkring på bordene. De otte LED’er som var placeret øverst oppe, lyste ned på den mørke scene. Bagerst hang bandets sorte scenetæppe med deres logo i hvidt. Propfuld var salen desværre ikke, men en del var alligevel dukket op. Aftenens support kom på kl 20 og var støjrockbandet Loiter, der fra start af viste kant og fik sat en rocket grundstemning.

Rocktrioen fra Odder begyndte kl. 21 sharp og lagde ud med det melankolske indierock-nummer, Downtown. Allerede på første track var der krudt på, og de tre musikere var bestemt ikke sky eller bange for at røre på sig. Energien var i særklasse gennem hele koncerten, og forsanger, Selina Gin, havde usædvanlig god kontakt til publikum. Gin kom nemlig flere gang ned fra scenen for at synge blandt publikum. Noget som ikke bare fungerede vanvittigt godt, men som også for alvor fik folk rocke med, da hun valsede fordi dem med hendes rå, ekspressive vokal.

Et udtalt overskud fra bandets side af med et fremragende nærvær til publikum. Nelson Can sluttede veloplagt aftenen af med nummeret, Talk About It, deres upbeat førstesingle fra debutalbummet, Now Is Your Time to Deliver.

Bandet med kun tre medlemmer formåede at erobre scenen, udstråle en tydelig selvsikkerhed og mestre deres performance med både dynamik og intensitet. Deres optræden var fuldt ud gennemført, niveauet var højt og man savnede på ingen måde en guitarist, en pianist eller anden instrumentalist. Det simple sceneopsæt og den minimalistisk stil var utvetydigt en styrke, og noget de ownede knivskarpt.

Nelson Can udviste ikke bare girlpower, men skreg ligefrem kvindekraft. I en genre og branche med så skæv en kønsbalance, er det kun en befrielse at være vidne til. En glimrende koncertoplevelse med et fortræffeligt rockband. Jeg kan kun anbefale dem og glæder mig til at høre mere fra dem fremover. Jeg er fan.

Skrevet af koncertanmelder:

Cathrine De Nijs

Fotograf: Cathrine De Nijs